De sidste 25 år har Scottie været Netto og hele Danmarks spare-hund. Men hvor godt kender du den lille sorte hund, og kan du huske hvad 1992 ellers bød på af begivenheder – udover at Scottie blev født?
I oktober 1992, mødte vi Scottie for første gang. Nettos nye logo blev introduceret i annoncer i Ekstra Bladet over en hel uge, hvor vi først kun så snuden, næste dag det halve af kroppen osv. indtil vi alle sammen sidst på ugen var blevet præsenteret for hele Scottie.
Se Scottie til audition her i 1992
Scottie blev tegnet og opfundet af reklamemanden Peter Hiort. Peter Hiort var et unikum i reklamebranchen og var kendt for sit kompromisløse arbejde, og sin vilde og kreative natur. Scottie bliver i designerkredse og i reklamebranchen ofte omtalt som "Peter Hiorts geniale Netto-logo". Peter Hiort døde i 2013.
Scottie kom til verden efter en lang graviditet. Faktisk skulle der gå 1,5 år fra logoet blev bestilt, til det endelig sad lige i skabet. Undervejs havde der både været bier, trekanter, blomster og forskellige hunde i spil, men ingen føltes rigtigt. Men pludselig efter 1,5 år vendte Peter Hiort pludselig tilbage, og meddelte, at nu havde han det helt rigtige logo til Netto – Scottie.
De fleste ved, at Scottie er en Skotsk Terrier, og det er selvfølgelig ikke tilfældigt. Skotter er kendt for at passe på pengene, så skulle logoet være en hund, så måtte det være skotte. En Skotsk Terrier er kendt for at være stolt, stædig og gå sine egne veje. Det er en loyal og kærlig hund, men den bestemmer selv, hvem der må klappe og nusse den. Skotsk Terrier er en jagthund, som er opdrættet til at jage selv, så når den først får færden af noget godt, så stopper den ikke før den har fundet det (ligesom Netto).
Når man fylder rundt, så er det en god tradition at kigge tilbage på hvad der egentlig skete i fødselarens fødselsår, så selvfølgelig skal vi have et tilbageblik på året 1992.